loading...

آموزش سئو

بازدید : 4
چهارشنبه 16 خرداد 1403 زمان : 14:39

برای پاسخ به سوال "نیچ مارکتینگ چیست؟"، در ابتدا باید با مفهوم این عبارت آشنا شوید. نیچ مارکتینگ یا نیش مارکتینگ، هر دو تلفظ درست هستند. در کشور ما، به دلیل نوع بازاریابی که در آن استفاده می‌شود، به آن بازاریابی گوشه‌ای نیز معروف است. این نوع بازاریابی، هدف خاصی از جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد. در چند سال اخیر، استفاده از این نوع بازاریابی در ایران بسیار رایج شده است. در این مقاله، مفهوم نیچ مارکتینگ را به خوبی توضیح داده‌ایم، لذا با ما تا انتها همراه باشید.

برای بهتر درک کردن مفهوم بازاریابی، یک مثال برای شما ارائه می‌دهیم. فرض کنید که شما قصد دارید یک فروشگاه آنلاین برای خرید و فروش موبایل ایجاد کنید. در این راه، شما باید با رقبایی مانند دیجی کالا، موبایل دات ای ار و سایت‌های معتبر و مشهور دیگر در ایران رقابت کنید و در بیشتر کلمات کلیدی از آن‌ها جلو بگیرید. آیا این کار آسان است؟

شما با چالش‌های سختی روبرو خواهید شد، زیرا فروشگاه‌های اینترنتی هر ماه هزینه‌های بسیار بالای بازاریابی را متحمل می‌شوند. برای رقابت و پیشرفت در این حوزه، نیاز است از روش‌های بازاریابی نیش مارکتینگ و گوشه‌ای استفاده کنید.

استفاده از نیچ مارکتینگ به معنای ارائه خدمات و محصولات با سود و هزینه کم به یک بخش خاص از بازار است. هدف از این رویکرد، دستیابی به یک بازار بزرگتر و تبدیل شدن به یک برند است.

بسیاری از کسب و کارها ادعا می‌کنند که محصولاتشان مشتریان خاص خود را دارند. این به این معناست که تمام مشتریان یک محصول، گروهی از افراد هستند که به آن محصول نیازمندی دارند. اگر موفق به استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ شوید، به تدریج در میان این گروه افراد محبوبیت کسب خواهید کرد و به یک برند بزرگ تبدیل خواهید شد. استفاده از نیچ مارکتینگ نیازمند صبر و حوصله زیاد است.

دو نکته بسیاری مهم

استفاده از بازاریابی نیچ نه تنها برای کسب و کارهای آنلاین مناسب است، بلکه کسب و کارهای سنتی نیز می توانند از آن بهره ببرند. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک کتاب فروشی راه اندازی کنید، می توانید ابتدا یک کتاب فروشی برای کودکان در رده سنی 5 تا 15 سال ایجاد کنید و با بزرگان این حوزه رقابت کنید. با هزینه کم می توانید شروع کنید و به تدریج به یک برند معتبر تبدیل شوید.

در قسمت قبلی ذکر شد که شما قادر هستید با ارائه محصولی با هزینه کمتر، برای رقابت با بزرگان فعالیت کنید. اما باید به این نکته توجه کنید که شما قادر هستید چندین محصول را با استفاده از همین روش به بازار عرضه کنید.

دلایل استفاده از نیچ مارکتینگ

حالا که پاسخ نیچ مارکتینگ چیست را متوجه شده اید، به دلایل استفاده از بازاریابی گوشه ای می پردازیم.

پیام استفاده از محصول به مخاطب

در استراتژی بازاریابی گوشه‌ای از واژگان و تصاویری استفاده می‌شود که به طور خاص برای جامعه‌ی هدف مناسب هستند. این نوع بازاریابی، با جذب مخاطب خاص خود، از زبانی خاص برای ارتباط استفاده می‌کند. این روش به شما امکان می‌دهد تا پیام خود را به شیوه‌ای که مخاطبان خاص شما را به خوبی متوجه می‌شوند، ارسال کنید.

جذب مخاطبان هدف

بعد از دستیابی به این موقعیت مطلوب در کارتان، باید بررسی کنید که مخاطبان شما بیشتر وقت خود را کجا صرف می‌کنند. این اقدام باعث افزایش فرصت دیده شدن شما می‌شود و همچنین از هزینه‌های بالای تبلیغات جلوگیری می‌کند.

کم بودن رقبا

وقتی شما محصولی را برای یک گروه خاص ارائه می‌دهید، تعداد کمتری شرکت قادر به رقابت با شما خواهند بود. برای شما بهتر است بازاری که کمتر رقابت وجود دارد را انتخاب کنید. دلیل این امر می‌تواند این باشد که دیگر نیازی به تحلیل رقبا و یا پیگیری فعالیت‌های آنها ندارید.

بین شما و مخاطبت رابطه عمیقی وجود دارد

با توجه به محدودیت مخاطبان در بازاریابی، شما می توانید ارتباط عمیقی با آنها برقرار کنید. به عنوان مثال، می توانید ایمیل های شخصی سازی شده به آنها ارسال کنید، پس از خرید محصول می توانید بازخورد آنها را دریافت کنید و یا اقدامات دیگری انجام دهید تا ارتباط عمیقی بین شما و مخاطبتان ایجاد شود.

روش های انتخاب نیچ مارکتینگ چیست؟

استفاده از نیچ مارکتینگ به منظور افزایش فروش محصول و کاهش رقابت با بزرگان این صنعت است. برای این منظور، راه حل‌های متعددی وجود دارد.

1- نیچ مارکتینگ بر اساس محصولات

یکی از مثال‌های بارز که می‌توان آورد، فروش موبایل است. شما تصمیم گرفته‌اید وارد بازار فروش موبایل شوید، اما رقابت در این حوزه بسیار شدید است. بنابراین، با استفاده از روش نیچ مارکتینگ، شما تصمیم می‌گیرید فروش قاب موبایل را راه‌اندازی کنید. اینکه شما در مورد جزئیات و جزئیات کوچک‌تر بیشتر و دقیق‌تر شوید، تأثیر زیادی در جذب مخاطبان خواهد داشت.

2-نیچ مارکتینگ در انتخاب موقعیت مکانی

در شرایط بسیار استثنایی، ما این رویکرد را انتخاب می‌کنیم که یک منطقه خاص یا بخشی از بازار را برای عرضه محصولات یا ارائه خدمات انتخاب کنیم.

3-نیچ مارکتینگ بر اساس شرایط افراد

یکی از بهترین روش‌ها برای بازاریابی گوشه‌ای، انتخاب مشتری هدف است. اگر علاقه‌مند به کار در بازار فروش موبایل و تبلت هستید و می‌دانید رقابت در این حوزه بسیار سخت است، می‌توانید به فروش تبلت‌های مناسب کودکان و نوجوانان متمرکز شوید. در این صورت، شرایط فروش به شدت متفاوت خواهد بود.

4- نیچ مارکتینگ براساس قیمت محصول

در نیچ مارکتینگ، محصولات با قیمت‌های مختلف ارائه می‌شوند تا افراد بر اساس وضعیت مالی خود جذب شوند. به عبارت دیگر، بازار هدف محصولات و خدمات تنها افرادی هستند که قادر به پرداخت قیمت محصول هستند، بدون توجه به اینکه قیمت آن بالا یا پایین باشد.

معایب نیچ مارکتینگ چیست؟

در اینجا به معایب استفاده مداوم از نیچ مارکتینگ می پردازیم. استفاده طولانی مدت از این روش بازاریابی کارآمد نیست و شما باید تلاش کنید تا وارد روش های بازاریابی دیگر شوید.

دلیل دوم برای معایب نیچ مارکتینگ این است که احتمال بقای کسب و کار کاهش می یابد. عیب اصلی بازاریابی نیچ این است که احتمال وابستگی شما به این روش بازاریابی بالاست و این می تواند از پیشرفت شما در بازارهای بزرگ بازداری کند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 294
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 7
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 100
  • بازدید ماه : 649
  • بازدید سال : 4005
  • بازدید کلی : 5644
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی