loading...

آموزش سئو

بازدید : 3
چهارشنبه 30 خرداد 1403 زمان : 19:07

سئو فنی در کل پروسه سئو سایت، بسیار با اهمیت است. اگر با سئوی فنی خود مشکلی دارید، احتمال آن وجود دارد که تلاش ها و تکنیک های شما برای سئو، نتایج خوبی به دنبال نداشته باشد.

در سئو فنی، محتوای باکیفیت و داشتن لینک های مرتبط و با چگالی بالا اهمیت پیدا می کند. وقتی از استراتژیست کیفیت جستجوی گوگل Andrey Lipattsev، سه تا از مهم ترین فاکتورهای رنک دهی را سوال کردیم، او گفت:

  • محتوا
  • لینک
  • الگوریتم RankBrain

دنیای سئو با این افشاگری آشفته شد و از آن زمان، تاکید و تمرکز بیشتری بر روی این سه سیگنال می شود.

هرچند، یک فاکتور مهم دیگر نیز، سئوی فنی است. اگر به خوبی سایت خود را سئو فنی نکنید، حتی این سه فاکتور مهم هم شاید نتوانند به شما کمک شایانی بکنند و شرایط شما را تغییر دهند.

برای مثال، اگر سئو فنی ضعیفی داشته باشید، وب سایت شما احتمالا غیر قابل بررسی، غیر قابل ایندکس و غیرقابل دسترس خواهد بود. در نتیجه، صرف نظر از اینکه چقدر محتوای شما عالی و خوب است، موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته یا آن را ایندکس کنند. با توجه به این مسئله، نه تنها مسلم می شود که سئو فنی لازم و ضروری است، بلکه می توانیم متوجه شویم سئو فنی سایت مهم تر از تمامی فاکتورهای رنک دهی دیگر است.

متأسفانه در پازل سئو، سئو فنی اغلب قطعه ای هست که نادیده گرفته می شود.

اگر به گزارش مشاغل سئو در Backlinko نگاه بیاندازید، متوجه می شوید که فقط 23٪ از کارفرمایان به دنبال شخصی با مهارت های تکنیکی و فنی در SEO هستند.

در یکی از مباحث ردیت، Gray Illyes از گوگل به این نکته اشاره دارد که: متخصصان سئو اغلب روی موارد نادرست تمرکز می کنند و اصول پایه ای یا همان سئو فنی را فراموش می کنند.

همچنین می گوید: آرزو می کنم که متخصصان SEO به اصول اولیه برگردند و با توسعه دهندگان وب سایت ها صحبت کنند تا به جای تمرکز در بروزرسانی های بی معنی و اصطلاحات ساختگی برای رتبه بندی، اصول بنیادی سئو را که همان نکات سئو فنی می باشد پایه گذاری نمایند.

حالا این سوال مطرح می شود که: اگر سایت ها فقط روی برخی از اصول مهم سئو ،تمرکز زیادی داشته باشند نه همه اصول، آیا می توانند در رتبه بندی رقابت کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در بسیاری از موارد، خیر. تمرکز روبه رشد گوگل بر تجربه کاربری است و یکی از راه های اصلی ایجاد تجربه کاربری خوب برای بازدیدکنندگان از سایت، عملکرد مناسب سایت یا همان سئو فنی می باشد.

گوگل در مورد تأثیر تجربه کاربردی در یک صفحه سایت بر رتبه بندی آن، در اینجا توضیح می دهد:

جستجوگر گوگل همیشه سعی می کند مرتبط ترین محتوا به هدف کاربر را نشان دهد، حتی اگر تجربه کاربری آن صفحه کمتر از حد مطلوب باشد. اما در بسیاری از جستجوهایی که محتوای مفید زیادی در دسترس است، در چنین مواردی داشتن یک تجربه کاربری عالی می تواند به موفقیت صفحه شما در نتایج جستجو کمک کند.

سئو فنی چیست؟

سئو فنی را با یک مثال می توان توضیح داد: تصور کنید در حال ساختن یک خانه هستید. قبل از دکوراسیون های شیک یا استفاده از ابزارها و وسایل پیشرفته، به یک پایه و چارچوب محکم نیاز دارید؛ این همان کاری است که Seo Technical برای سایت شما انجام می دهد.

سئو فنی در واقع بهینه سازی جنبه های فنی یک وب سایت است تا عملکرد آن سایت را برای موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان بهبود بخشد.

سئو تکنیکال به مسائلی مانند سرعت سایت، واکنش گرا بودن صفحات سایت، امنیت سایت، بهینه سازی برای خزنده های موتور جستجو و موارد اینچنینی دیگر می پردازد. بنابراین می توان گفت هنگامی که روی جنبه های فنی وب سایت خود کار می کنید، پایه ای محکم برای سایر جنبه های سئو سایت خود ایجاد می کنید.

سئو فنی (Technical SEO) در مقابل سئو داخلی (On-Page SEO)

در حالی که سئو فنی در "پشت صحنه" یک وب سایت متمرکز می شود تا عملکرد آن را بهبود بخشد، سئو داخلی با کمک به صفحات وب سایت برای بیشتر مرتبط شدن با جستجوی کاربر تمرکز می کند. در واقع، این دو حالت سئو به صورت گروهی و دست در دست هم کار می کنند یعنی هر چیزی که برای بهبود شرایط سئو فنی یک صفحه انجام می شود می تواند آن را برای رتبه بندی ها بهتر آماده نماید.

بنابراین برای داشتن یک صفحه با عملکرد عالی (Technical SEO) باید آن را با یک محتوای با کیفیت و بهینه شده (On-PageSEO) ترکیب نمایید تا صفحه وب سایت شما به بهترین شکل عمل نماید.

هفت نکته ای که در ادامه این مقاله از آموزش سئو سایت نیوسئو به آنها اشاره می کنیم، به شما دیدگاه بهتری در رابطه با سئو فنی سایت می دهند و به گرفتن رنک و رتبه بهتر کمک می کنند.

نکات سئو فنی

  1. پروتکل امن HTTPS را برای وب سایت خود فعال کنید

بسیاری از کسب و کارها هنوز پروتکل HTTPS را برای وب سایت های خود فعال نکرده اند. بسیاری از افرادی که موافق فعال کردن HTTPS هستند، می گویند با این کار تبدیل های کسب و کار افزایش پیدا می کند. چرا که نوار سبز رنک و علامت قفل باعث می شود کاربران به وب سایت و انجام تراکنش اعنماد داشته باشند. با اینکه این مسئله دلیل خوبی برای فعال کردن پروتکل HTTPS است، اما سئو هم یک دلیل بسیار مهم دیگر برای انجام این کار می باشد.

فعال کردن پروتکل HTTPS یکی از چند تکنیک سئو فنی است که تنها چند دقیقه از شما زمان می گیرد اما تاثیر فوق العاده ای بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد. گوگل نیز بیان کرده است که پروتکل HTTPS را در سیگنال های رنک دهی اعمال می کند. البته زمانی که گوگل این مسئله را مطرح کرد، گفت تاثیر پروتکل HTTPS آنقدرها زیاد نیست، هرچند کاربران متوجه شده اند که در طی زمان، گوگل به وب سایت هایی که پروتکل HTTPS دارند امتیازات ویژه ای می دهد.

در مطالعه ای که بر روی عملکرد رتبه جستجو پس از فعال سازی HTTPS بر روی سایت انجام شد، کمپانی SEO Hacker گفت افزایش 480 درصدی برای رنک یک عبارت کلیدی و در دوره زمانی یکسان، در مقایسه با نزدیک ترین رقیب خود داشته است.

  1. توجه ویژه ای به هاست وب خود داشته باشید

طی سالها، بر سر موضوع هاست های وب و تاثیر هاست بر روی سئو بحث و گفتگو بوده است. اما واقعیت این است که هاست وب شما تاثیر واقعی بر روی رنک و رتبه سایت شما می گذارد.

هاست وب، از چند لحاظ بر روی رنک و رتبه سایت شما تاثیر می گذارد. مثلا سرعت وب سایت، که یکی دیگر از فاکتورهای رنک دهی است تحت تاثیر خصوصیات و ویژگی های سرور است که با هاست وب شما مشخص می شود.

Down شدن سرور نیز بر روی رنک و رتبه وب سایت شما تاثیر می گذارد. با اینکه Down شدن یک روزه و غیرعادی تاثیر زیادی نمی گذارد، Down شدن های متناوبی که به خاطر هاست ضعیف رخ می دهند تاثیر خواهند گذاشت. زمانی که به افراد توصیه هایی برای سئو سایت می کنم، همیشه می گویم باید از هاست های بد اجتناب کنند.

  1. آماده شدن برای الگوریتم Mobile-first index

مطالعات نشان داده اند که کاربران اینترنت بیشتر از اینکه از دسکتاپ استفاده کنند، از موبایل های خود استفاده می کنند. همچنین گوگل گفته است اکثر جستجوهایی که در پلتفرم های آنها صورت می گیرد، توسط کاربران موبایلی است. در نتیجه، پس از انجام آزمایشاتی به مدت 18 ماه، گوگل اعلام کرد می خواهد برای کاربران وب، الگوریتم mobile-first index را ارائه دهد.

این الگوریتم از زوایای زیر می تواند برای شما مشکل ساز شود:

  • اگر وب سایت شما برای خوانندگان موبایلی بهینه نشده باشد، رنک و رتبه سایت شما کاهش پیدا می کند
  • اگر ورژن موبایلی سایت شما نسبت به ورژن دسکتاپ آن، ضعیف تر بهینه شده باشد، رنک و رتبه شما کاهش پیدا خواهد کرد.

جهت کسب آمادگی برای این تغییر، بهترین کار این است که وب سایت ریسپانسیوی داشته باشید که برای تمامی دستگاه ها مناسب باشد.

همچنین می توانید ورژن جداگانه ای از سایت خود را برای کاربران موبایلی طراحی کنید. هر کار می کنید، از کاربران موبایلی خود غافل نشوید.

  1. از ایندکس شدن محتوای خود اطمینان حاصل کنید

موتورهای جستجو تنها به محتوایی رنک می دهند که می توانند آن را ایندکس کنند. اگر محتوای شما ایندکس نشود، یا اگر به درستی ایندکس نشود، رنک هم نمیگیرد.

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای سئوی فنی انجام دهید، این است که اطمینان حاصل کنید محتوای شما ایندکس شده است. برای انجام این کار، به گوگل (یا هر موتور جستجویی که می خواهید) بروید و عبارت "site:yourdomain.com" (البته قطعا بدون کوتیشین!) را جستجو کنید.

اگر سایت شما ایندکس شده باشد، باید تعدادی صفحه به تناسب صفحات سایتتان در نتایج جستجو نمایش داده شود. اما اگر صفحات کمتری نمایش داده شود و یا هیچ صفحه ای نمایش داده نشود، باید چک کنید و اطمینان حاصل کنید که موتورهای جستجو را از بررسی و ایندکس سایت خود منع نمی کنید. همچنین باید نگاهی به نقشه سایت خود بیندازید و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید.

  1. به نقشه سایت خود توجه کنید

موتورهای جستجو مدام در حال پیشرفت هستند و می توانند اکثر لینک های شما را پیدا کنند، اما بدون داشتن نقشه سایت، اغلب حجم بسیاری از محتوای شما از دید آنها دور می ماند. هرچند، نداشتن نقشه سایت خیلی بهتر از داشتن نقشه سایت منقضی است.

اگر نقشه سایت ندارید، یکی بسازید و آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. همچنین می توانید جایی که قابل دیدن و بررسی است، آن را لینک کنید. اگر نقشه سایت دارید، آن را به صورت مداوم به روز کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 297
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 782
  • بازدید سال : 4138
  • بازدید کلی : 5777
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی