loading...

آموزش سئو

بازدید : 6
شنبه 18 فروردين 1403 زمان : 21:05

طبق نمودار فراموشی طی دو روز (۴۸ ساعت) تا ۸۰ درصد از آموخته‌های ما در معرض خطر فراموشی قرار خواهند گرفت. این حقیقت، می‌تواند دلسردکننده باشد. چرا که ما زمان و انرژی زیادی را صرف یادگیری مطالب می‌کنیم، اما بعد از دو روز، بخش زیادی از آنها را از یاد می‌بریم.

اما جای نگرانی نیست! در ادامه می‌خواهیم یک راه حل کلیدی و ساده را به شما یاد بدهیم تا بتوانید با مشکل فراموشی اطلاعات مبارزه کنید و آموخته‌های خود را ماندگارتر کنید.

یکی از کلیدهای طلایی برای غلبه بر فراموشی و ارتقای درک مطلب، یادداشت برداری است. همانطور که در آموزش تندخوانی رایگان سایت نگرش نیک یاد می‌گیرید، تندخوانی شامل دو بخش است:

  • افزایش سرعت مطالعه
  • افزایش درک مطلب

در یک آموزش تندخوانی اصولی هر دو مورد بالا را کنار هم یاد بگیرید. اگر فقط سرعت مطالعه شما افزایش پیدا کند اما درک مطلب شما پایین بیاید، هیچ فایده‌ای ندارد، برای همین هر دو مورد باید کنار هم صورت بگیرند.

یادداشت برداری یکی از تکنیک‌هایی هست که برای غلبه بر فراموشی و افزایش درک مطلب می‌توانید حین یادگیری‌های خود اجرا کنید. در این مطلب، به بررسی چند روش کاربردی برای یادداشت برداری می‌پردازیم.

هدف از یادداشت برداری، خلق یک اثر هنری و چسباندن آن روی درب یخچال نیست! این فرایند به شما کمک می‌کند تا مطالب را عمیق‌تر یاد بگیرید و در حافظه بلندمدت خود ذخیره کنید.

۳ روش سریع و اصولی یادداشت برداری

روش اول: روش یادداشت‌برداری "ثبت - ایجاد"

آیا به دنبال روشی نوین برای یادداشت‌برداری هستید که فراتر از ثبت صرف اطلاعات باشد؟ روش "ثبت - ایجاد" را امتحان کنید! این روش با تفکیک یادداشت‌ها به دو بخش مجزا، به شما کمک می‌کند تا علاوه بر ثبت دقیق اطلاعات، به تفکر خلاق و کاربردی آنها نیز بپردازید.

مراحل این روش:

  1. یک برگه را بردارید و خطی در وسط آن بکشید.
  2. در سمت چپ خط، بنویسید ثبت اطلاعات. اطلاعات را به‌صورت کلمه‌به‌کلمه از منبع اصلی (نویسنده، مربی، کتاب و...) ثبت کنید. مثلاً اگر مدرس یا نویسنده جمله‌ای می‌گوید که برای شما جالب است عیناً اینجا می‌نویسید تا بعداً آن را مرور کنید. این بخش مانند یادداشت‌برداری سنتی عمل می‌کند و به نیمکره چپ مغز شما که مسئول منطق و خطی بودن است، مربوط می‌شود.
  3. در سمت راست خط، بنویسید ایجاد اطلاعات. خلاقیت خود را به کار بگیرید! برداشت خود از اطلاعات، ایده‌های جدید، سؤالات و هرگونه تفکر خلاقانه‌ای که به ذهنتان می‌رسد را در این قسمت بنویسید. برداشت خود را از نکاتی که در سمت چپ نوشتید را اینجا بنویسید. برداشت خود را از آموزش‌های مدرس یا چیزهایی که یاد می‌گیرید، اینجا بنویسید. این بخش مربوط به نیمکره راست مغز شما است که مسئول تخیل و خلاقیت است.

روش دوم: روش یادداشت برداری مایند مپ

نقشه ذهنی یا مایند مپ، ابزاری بصری و خلاقانه برای یادداشت‌برداری و سازماندهی اطلاعات است. در این روش، ایده‌ها و مفاهیم به صورت یک درختی که یک تنه و کلی شاخه دارد (سلسله مراتبی) و با استفاده از تصاویر، رنگ‌ها و کلمات کلیدی به هم مرتبط می‌شوند. در این روش ایده اصلی در وسط و ایده‌های فرعی در اطراف آن قرار می‌گیرند.

مراحل این روش:

1- وسط صفحه یک دایره بکشید و ایده اصلی خود را بنویسید.

2- یک خط یا شاخه به این دایره وصل کنید و ایده های فرعی خود را در دایره های اطراف دایره اصلی بنویسید. حالا برای این ایده های فرعی هم می‌توانید ایده های دیگری بنویسید.

روش سوم: روش استفاده از نواحی ۴ بخشی

این روش به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور منظم و بصری سازماندهی کنید. در این روش، صفحه کاغذ را به چهار بخش مجزا تقسیم می‌کنید. برای این کار، یک خط عمودی و یک خط افقی در وسط صفحه رسم کنید تا چهار ناحیه مجزا ایجاد شود.

ایده اصلی یا موضوع محوری را در مرکز صفحه، جایی که خطوط افقی و عمودی به هم می‌رسند، بنویسید. این کار شبیه به روش مایندمپ است که در آن ایده اصلی در مرکز قرار می‌گیرد.

مراحل این روش:

  1. کاغذ را به چهار بخش تقسیم کنید.
  2. ایده اصلی را در مرکز صفحه بنویسید.
  3. در هر یک از 4 مستطیل ایجاد شده، موضوعات مهم را بنویسید.
  4. حتی می‌توانید هر یکی از 4 مستطیل را نیز مجدد به 4 بخش تقسیم کنید و در کل 16 مستطیل خواهید داشت.

برای اینکه ایده بگیرید یک مثال برای شما می‌زنم. می‌توانید به سؤالات اصلی چرا، چگونه، چه کسی، چه زمانی، چه مکانی و چه چیزی جواب بدهید. 4 تا از این سوالات را انتخاب کنید و در هر یک از 4 بخش به یکی جواب بدهید. مثلا در یکی از 4 بخش بنویسید چه کسی و وقتی دارید کتاب را می‌خوانید، کرکترهای اصلی را اینجا یادداشت کنید. یا در بخش دیگر بنویسید چه زمانی و حین مطالعه به این سوال جواب دهید که داستان کتاب در چه زمانی دارد اتفاق می‌افتد؟

یا می‌توانید مطابق زیر هر یک از بخش‌ها را پر کنید:

  1. بخش اول: ایده اصلی یا موضوع کلیدی را در این قسمت بنویسید.
  2. بخش دوم: نکات کلیدی و اطلاعات مرتبط با ایده اصلی را در این قسمت یادداشت کنید.
  3. بخش سوم: سؤالات و ابهامات خود را در این قسمت بنویسید.
  4. بخش چهارم: ایده‌ها و برنامه‌های خود برای عملی کردن اطلاعات را در این قسمت بنویسید.

سخن نهایی

تکنیک‌های زیادی برای افزایش درک مطلب در تندخوانی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ابزار یادداشت برداری است. به شما پیشنهاد می‌کنم برای دریافت تکنیک‌های بیشتر، دوره تندخوانی رایگان در 21 روز را در سایت نگرش نیک حتماً ببینید. این آموزش توسط یکی از برترین مدرس‌های این حوزه یعنی جیم کوییک به شما یاد داده می‌شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 250
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 234
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 337
  • بازدید ماه : 313
  • بازدید سال : 2499
  • بازدید کلی : 4138
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی